خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، خشکسالی سال‌های اخیر را ناشی از سوء مدیریت منابع آب در خوزستان دانست.

خبرگزاری فارس: سوء مدیریت‌ها خشکسالی را به خوزستان تحمیل کرد

 

دکتر مهدی قمشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: خشکسالی سال‌های اخیر به دلیل سوء مدیریت منابع آب به خوزستانی‌ها تحمیل شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت منابع آب حداقل در چند سال اخیر امتحان خوبی پس نداده است، تصریح کرد: به دلیل مشکل گاز در کشور، در مدت دو سال مقدار زیادی از حجم آب پشت سدها برای استحصال برق در زمستان رهاسازی شد در نتیجه در همان سال‌ها در تابستان با مشکل تأمین آب روبه‌رو شدیم.

قمشی افزود: با وقوع خشکسالی نفوذ جبهه شور از دریا به پایین دست رودخانه کارون رخ داد، در همان سال‌ها کیفیت آب شرب در شهرهای خرمشهر و آبادان به شدت پایین آمد؛ البته در حال حاضر با اجرای طرح غدیر مشکل آب شرب تا حدودی برطرف شده است.

این استاد دانشکده علوم آب در مورد طرح آبرسانی غدیر که قرار است آب شرب 12 شهر و تعداد زیادی از روستاهای استان را از رودخانه دز تأمین کند، اظهار کرد: مسدود کردن مقطعی از رودخانه کارون و بر هم زدن کیفیت آن منطقی  نیست، چرا که رودخانه باید بتواند وظیفه آوردن آب شیرین را در سالیان بعد هم مانند گذشته انجام دهد و آبگیری از آن نباید متوقف شود.

وی افزود:‌ درست این است که کارون به صورتی مدیریت شود که مقطع رودخانه و عمق و عرض مناسبی داشته باشد و با جلوگیری از ورود مواد آلاینده و فاضلاب کیفیت و وضعیت طبیعی آن حفظ شود.

قمشی مدیریت بر منابع آب به ویژه رودخانه کارون را ناصحیح دانست و تصریح کرد: به دلیل اینکه مدیران خوبی برای رودخانه کارون نبودیم، بناست برای رسیدن آب شرب سالم به مردم شهرها و روستاها طرح غدیر آبرسانی از مخزن سد دز اجرا شود. به این معنی که صرف هزینه‌های کلان انتقال آب از سد دز به جلوگیری از تخلیه فاضلاب به کارون ترجیح داده می‌شود. طرح غدیر به عنوان تنها گزینه آبرسانی مطرح می‌شود، در حالی که مدیریت صحیح بر منابع آب ایجاب می‌کند فکری به حال نجات کارون کنیم، نه اینکه منبع آب شرب را تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه اجرای طرح آبرسانی غدیر نوید خوبی برای رودخانه کارون نیست، گفت: با اجرای این طرح عدم اجرای تعهدات در قبال رودخانه کارون بیشتر می‌شود، چرا که دیگر برای تأمین آب شرب نیز به این رودخانه نیازی نخواهیم داشت.

این متخصص علوم آب با تأکید بر وظایف شهروندان نسبت به آیندگان،‌ تصریح کرد:‌ مسئولان باید این موضوع را مد نظر داشته باشند که در فرآیند اجرای طرح آبرسانی غدیر حیات رودخانه کارون از بین نرود.

سازمان آب و برق خوزستان اخیرا نسبت به وقوع خشکسالی در حوزه رودخانه‌های کرخه،‌ کارون و‌ دز هشدار داده است. بر اساس گزارش‌ها آورد این سه رودخانه از 50 تا 80 درصد کاهش داشته و وضعیت منابع آب به ویژه در رودخانه کرخه فوق بحرانی است.




تاریخ: 16 / 3 / 1391برچسب:,
ارسال توسط طهماسبی

خبرگزاری فارس: سخنگوی باشگاه صنعت نفت آبادان گفت: با وجود شایعه‌های موجود در آبادان، علی حکمت به عنوان مدیرعامل باشگاه صنعت نفت آبادان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

خبرگزاری فارس: خلیلی‌نیا: مدیرعامل باشگاه نفت آبادان تغییر نمی‌کند

 

علی‌رضا خلیلی‌نیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: این روزها شایعات بسیاری در خصوص تغییر مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره باشگاه صنعت نفت وجود داشته که تکذیب می‌شود.

وی در همین خصوص اضافه کرد: علی حکمت همانند سال گذشته به عنوان مدیرعامل در باشگاه صنعت نفت به فعالیت خود ادامه داده و پنج عضو آبادانی باشگاه نیز در جایگاه قبلی کار خود را پی‌گیری می‌کنند.

سخنگوی باشگاه صنعت نفت آبادان در ادامه از ثبت قرارداد دو بازیکن با تیم فوتبال این مجموعه خبر داد و افزود: روح‌الله عرب بعد از اتمام دوران مصدومیت، قرار داد جدید خود را به ثبت رسانده ضمن اینکه امروز قرارداد مهدی دغاغله؛ مهاجم فصل پیش ملوان بندرانزلی را نیز با صنعت نفت نهایی کردیم.

وی خاطر نشان کرد: مهدی دغاغله در لیست زیر 23 ساله‌های تیم فوتبال صنعت نفت قرار داشته ضمن اینکه دو بازیکن دیگر لیگ برتری نیز در آستانه پیوستن به تیم ما برای حضور در مسابقات پیش رو هستند.

خلیلی‌نیا از اردوهای پیش فصل تیم فوتبال صنعت نفت گفت و تصریح کرد: از روز 31 خردادماه اردوی اول خود را در کردان کرج برپا کرده و در نظر داریم که دومین اردو را در نیمه ابتدایی تیر ماه در یکی از کشورهای اسپانیا و یا ارمنستان به مدت یک هفته برگزار کنیم.

وی اضافه کرد: آخرین اردوی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان پیش از آغاز مسابقات لیگ برتر از روز هفدهم تا بیست و چهارم تیر ماه برای دومین بار در منطقه کردان کرج برپا می‌شود.

سخنگوی باشگاه صنعت نفت آبادان در پایان افزود: دیدارهای دوستانه تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در اردوهای دوم و سوم برگزار می‌شود.

در روزهای اخیر برخی دلالان نیز برای نفوذ به باشگاه صنعت نفت آبادان گزینه‌های خیالی معرفی کردند که با کم‌محلی مردم، هواداران و هیئت مدیره باشگاه صنعت نفت آبادان مواجه شدند.




تاریخ: 16 / 3 / 1391برچسب:,
ارسال توسط طهماسبی

خبرگزاری فارس: شهردار آبادان گفت: با اعتباری بالغ بر 200 میلیون تومان، شهربازی آبادان راه‌اندازی می‌شود.

خبرگزاری فارس: شهربازی آبادان راه‌اندازی می‌شود

 

محمودرضا شیرازی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان در خصوص احداث شهربازی جدید در این منطقه اظهار کرد: با توجه به تراکمی که در محل شهربازی کنونی وجود دارد و به‌منظور راه‌اندازی مجدد پارک بازسازی درصدد اجرای برنامه‌های ویژه‌ای در این زمینه هستیم.

وی افزود: در همین راستا ضمن اینکه به صورت اساسی پارک بازسازی را راه‌اندازی خواهیم کرد، شهربازی را هم به آن نقطه انتقال می‌دهیم.

شهردار آبادان اضافه کرد: هم‌اکنون محل شهربازی آماده‌سازی شده و نقشه‌های فوندانسیون‌های جدید آن نیز ایجاد شده‌اند.

وی ادامه داد: در این خصوص با بخش خصوصی هم صحبت شده که عملیات اجرایی آن را آغاز کند.

* راه‌اندازی مجدد قایقرانی در پارک بازسازی

شیرازی با بیان اینکه عملیات فنس و لایروبی دریاچه پارک بازسازی نیز برای راه‌اندازی قایقرانی توسط شهرداری منطقه یک در حال انجام است، گفت: حداکثر سه ماه زمان را برای جابه‌جایی مکان شهربازی از محل فعلی به جدید در نظر گرفته‌ که امیدواریم بتوانیم اینکار را در موعد مقرر انجام دهیم.

وی کل هزینه‌های بازسازی این پارک را بالغ بر 200 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: اجرای عملیات بهسازی پارک بازسازی آبادان شامل راه‌اندازی مجدد آب‌نماها، بازسازی مجدد دریاچه، فنس‌کشی دور دریاچه، مبلمان و همینطور ایجاد شهربازی است.

شهردار آبادان در پایان گفت: امیدواریم با اقدامات در دستور کار بتوانیم گوشه‌ای از رفاه و آسایش را به شهروندان هدیه دهیم.




تاریخ: 16 / 3 / 1391برچسب:,
ارسال توسط طهماسبی

خبرگزاری فارس: نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی از ورود 200 میلیون مترمکعب آلودگی به رودخانه کارون خبر داد و گفت: هیچ اقدامی برای کاهش آلودگی به کارون انجام نشده است.

خبرگزاری فارس: ورود 200 میلیون مترمکعب آلودگی به کارون

 

سیدشریف حسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: در شرایط کنونی 200 میلیون متر مکعب آلودگی وارد رودخانه‌های خوزستان می‌شود که این آمار بسیار از حد متوسط کشوری بیشتر است.

وی افزود: رودخانه کارون در استان خوزستان بیش از 890 کیلومتر مربع طول دارد و آلودگی این رودخانه باعث زیان‌های زیادی به محیط زیست در استان خوزستان می‌شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بخش اعظم آلودگی‌های رودخانه کارون در شرایط کنونی پس‌آبهای کشاورزی است که این بخش از آلودگی در رودخانه کارون به 48 درصد می‌رسد.

وی تاکید کرد:20 درصد دیگر از آلودگی‌های کارون در خوزستان پساب صنعتی و بقیه نیز که رقمی بیش از 32 درصد است به فاضلاب انسانی و شهری اختصاص دارد.

حسینی افزود: در مقطع شهرستان اهواز این آلودگی‌ها به صورت چشم‌گیری افزایش می‌یابد به نوعی که فاضلاب شهری27 درصد، صنعتی 23 درصد و 48 درصد نیز پساب و زهاب کشاورزی است.

وی با اشاره به اهمیت احداث طرح‌های جامع فاضلاب در شهرهای خوزستان گفت: حداقل باید در شهرهای حاشیه رودخانه طرح جامع فاضلاب احداث شود تا فاضلاب پس از تصفیه شدن به رودخانه وارد شود و باعث آلودگی کمتری شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مدیران ارشاد در استان خوزستان تنها زمانی که مدیران ارشد کشوری برای بازدید از خوزستان می‌آیند رهاسازی رودخانه را افزایش داده و مردم شاهد رودخانه‌ای نسبتا پاک هستند و در دیگر اوقات سال شرایط همان کارون آلوده را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به فاضلاب‌های دیگری که به کارون وارد می‌شود، تاکید کرد: ورود فاضلاب‌های صنعتی و بیمارستانی به کارون وضعیت این رودخانه را بسیار وخیم‌تر کرده است و به این دلیل باید برای این بخش فاضلاب‌ها به کارون برنامه‌ریزی شود.

حسینی گفت: نبود امکانات تصفیه فاضلاب در شهرهای حاشیه رودخانه در خوزستان باعث می‌شود تا فاضلاب شهرها به رودخانه بریزد و وضعیت کارون بسیار متعفن باشد.

وی برای کاهش زهاب‌های کشاورزی خاطر نشان کرد: در صورتی که سیستم آبیاری کشاورزی در خوزستان به قطره‌ای و یا بارانی تحت فشار تغییر کند میزان زهاب‌های کشاورزی تا 90 درصد کاهش خواهد یافت و تلاش درباره تغییر روش‌های غلط در کشاورزی باید در دستور کار باشد.

سید شریف حسینی در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دور نخست با کسب رای 210 هزار نفری از حوزه شهرستان‌های اهواز و باوی برای دومین بار متوالی وارد مجلس شورای اسلامی شد.




تاریخ: 6 / 3 / 1391برچسب:,
ارسال توسط طهماسبی

خبرگزاری فارس: مشاور پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از معرفی پنج کشتارگاه خوزستان به ستاد جرایم خاص دادگستری به دلیل آلوده کردن رودخانه کارون خبر داد.

خبرگزاری فارس: معرفی 5 کشتارگاه به ستاد جرایم خاص دادگستری خوزستان

 

صغری رستمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با بیان اینکه از سال 88 آلوده کردن رودخانه کارون توسط دادستان اهواز به عنوان مدعی‌العموم و در ستاد جرایم خاص دادگستری پیگیری می‌شود، گفت: اخیرا کشتارگاه‌های دزفول، آبادان، خرمشهر، ملاثانی و شوشتر به دلیل آلوده کردن رودخانه کارون به ستاد جرایم خاص دادگستری استان معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه تمام شهرستان‌ها دارای کشتارگاه هستند، تصریح کرد: به جز کشتارگاه اهواز، فاضلاب تمام کشتارگاه‌ها به رودخانه‌ها یا زمین‌های مجاور تخلیه می‌شود. پنج کشتارگاهی که به دادگستری معرفی شده‌اند، در حوزه رودخانه کارون قرار دارند.

رستمی افزود: علاوه بر محیط غیربهداشتی، از طریق فاضلاب این کشتارگاه‌ها خونابه، ترکیبات آلی BOD و COD وارد آب می‌شود، همچنین زباله‌های ناشی از کشتار نیز به آلودگی محیط می‌انجامد.

وی تاکید کرد: تنها راه مقابله با این آلودگی‌ها، مکانیزه شدن کشتارگاه‌ها و راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی است.

بر اساس این گزارش، از سال 88 آلودگی رودخانه کارون در ستاد جرایم بررسی و 20 پرونده در این ستاد مطرح شد. شرکت‌های فارسیت، پتروشیمی بندر امام، کاغذ پارس، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، صابون‌سازی یاس خرمشهر، نورد و لوله، کشتارگاه دام اهواز، زمزم خوزستان، خرم‌نوش خرمشهر، پالایش آبادان، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، سازمان آب و برق خوزستان، شرکت‌های آب و فاضلاب اهواز و استان شامل آبفای خرمشهر، آبادان، شوش‌تر و گتوند، بیمارستان‌های ابوذر، رجایی و سلامت در ستاد مقابله با جرایم خاص طرح شده است.

دادگستری خوزستان نیز سال گذشته طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هیچ‌گونه اهمال و سستی در زمینه موضوع حفظ و صیانت از رودخانه کارون پذیرفته نیست و تمام نهادهای مسئول و شخصیت‌های حقوقی و حقیقی موظفند، مسئولیت خود را در قبال جمع‌آوری فاضلاب‌ها و تصفیه آن بازخوانی کنند و رسالت خویش را در این زمینه ایفا نمایند. در این راستا برای مدیران بیش از 10 صنعت آلاینده رودخانه کارون رای محکومیت صادر شده است.




تاریخ: 6 / 3 / 1391برچسب:,
ارسال توسط طهماسبی
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 339
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1



Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

.

.

آمار وبلاگ:

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 339
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->