آغاز برداشت کلزا از مزارع شوشتر

خبرگزاری فارس: رئیس جهاد کشاورزی شوشتر از آغاز برداشت کلزا از مزارع شوشتر خبر داد و گفت: کشت کلزا در شوشتر محدود بوده است.

خبرگزاری فارس: آغاز برداشت کلزا از مزارع شوشتر

 

نادر پوررکنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوشتر اظهار داشت: برداشت محصول کلزا در شوشتر از دو روز پیش آغاز شده است و کشاورزان همزمان با برداشت گندم این محصول خود را نیز برداشت می‌کنند.

وی با اشاره به سطح زیر کشت کلزا در شوشتر افزود: در سال‌جاری بیش از 400 هکتار در شوشتر کلزا کشت شده است و تا کنون نیز 75 هزار از این مزارع برداشت شده است.

وی با اشاره به اینکه خرید تضمینی کلزا در شوشتر انجام می‌شود، تأکید کرد: در شرایط کنونی بیش از 110 تن کلزا از کشاورزان با خرید تضمینی تحویل شده است.

پوررکنی با اشاره به اینکه قیمت تضمینی کلزا در سال‌جاری بسیار خوب تعیین شده است، خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی به دلیل قیمت مناسب تضمینی کشاورزان رغبت زیادی به کشت این دانه روغنی در شهرستان دارند.

رئیس جهاد کشاورزی شوشتر با اشاره به سطح زیر کشت کلزا در شوشتر تأکید کرد: پیش بینی می‌شود که در شهرستان شوشتر بیش از 500 تن کلزا از کشاورزان خریداری شود.

دانه کلزا دارای 25 تا 55 درصد روغن ، 18 تا 24 درصد پروتئین و 12 تا 20 درصد پوست است، کلزاهایی که از آنها روغن استخراج می‌شود را کانولا می‌نامند.

روغن کلزا به دلیل حضور اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است و بین ارقام و در شرایط مختلف تنوع زیادی در ترکیب اسیدهای چرب آن مشاهده می‌شود، برخی از انواع کلزا که در گروه کانولا قرار دارند دارای کمتر از 30 میکرومول گلوکوزینولات در هر گرم کنجاله بوده و روغن دانه آنها دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب غیر اشباع و حدود دو درصد یا کمتر دارای اسید اروسیک هستند و روغن آنها به صورت خوراکی مصرف می‌شود.

کلزا به علت میزان روغن موجود در دانه های این گیاه برای سده های پی در پی کشت می‌شود. محل رویش این گیاه در ابتدا در کرانه شرقی دریای مدیترانه بوده است گرچه استفاده از آن سابقه ای بسیار طولانی دارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: 20 / 2 / 1391برچسب:,
ارسال توسط طهماسبی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 509
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 516
بازدید ماه : 642
بازدید کل : 24366
تعداد مطالب : 339
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1



Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

.

.

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 509
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 516
بازدید ماه : 642
بازدید کل : 24366
تعداد مطالب : 339
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->