پژوهش‌های دانشگاهی باید به ارتقاء کیفیت تولیدات منجر شود

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: باید در دانشگاه افرادی تربیت کنیم که تولید ملی را بالا ببرند و با انجام پژوهش، کیفیت تولیدات را ارتقا بخشند.

خبرگزاری فارس: پژوهش‌های دانشگاهی باید به ارتقاء کیفیت تولیدات منجر شود

 

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز حسن مروتی ظهر امروز در افتتاحیه هفته آموزش نقش دانشگاه را در تربیت نیروی انسانی پررنگ دانست و اظهار کرد: نهاده‌های دانشگاه شامل سرمایه‌های فیزیکی، مالی و نیروهای انسانی است که دانشجویان پراهمیت ترین قسمت آن را تشکیل می‌دهند.

وی تأکید کرد: اگر تصمیم بر آن است که از دانشگاه به عنوان یک ظرفیت قدرتمند برای توسعه همه جانبه استفاده شود، بایستی با ایجاد اصلاح و بهبود سیاست‌ها، محصولات دانشگاهی را برای خدمت رسانی در راستای توسعه یابی منابع انسانی مهیا کرد.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز خاطر نشان کرد: گرچه دانشگاه‌ها تنها اماکن سرمایه‌گذاری برای توسعه منابع انسانی نیستند، اما باید پذیرفت که توسعه و پیشرفت عمدتاً مرهون متخصصان دانشگاهی است.

مروتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را ثروت ملی و نیروی بالقوه‌ای توصیف کرد که در آفرینش سرمایه‌ها، بهره‌گیری مؤثر از منابع طبیعی، گسترش صنعت، رشد و ارتقاء کشاورزی، اجرای مدیریت‌های راهبردی، فعال سازی کشور در عرصه بازرگانی خارجی و در نهایت رفاه جامعه، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

وی یادآور شد: امروزه دانشگاه‌ها دیگر به عنوان نیروی مهم در اقتصاد، جزایر مستقل دانش تلقی نمی‌شوند بلکه به عنوان منبع درآمد، اشتغالزایی و رفاه مطرح هستند که پشتیبانی از توسعه اقتصادی محلی و منطقه‌ای را به عهده دارند.

به گفته مروتی، افزایش ظرفیت تحقیقات و تکنولوژی کشور برای تبدیل دستاوردهای علمی و یافته‌های فناورانه به موفقیت‌های صنعتی، تجاری و اشتغالزایی به نقش کارآفرینی دانشگاه‌ها وابسته است.

وی با ارائه گزارشی از وضعیت موجود کشور به ویژه در حوزه اقتصادی و دلایل نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری تأکید کرد: 100 کشور درحال توسعه از جمله ایران با 56درصد منابع انسانی، 16درصد امکانات فیزیکی و 28 درصد منابع طبیعی حدود 15.9 درصد از تولید ثروت جهانی را به خود اختصاص داده‌اند این در حالی است که 29 کشور صنعتی (توسعه یافته) با 67 درصد منابع انسانی، 16 درصد امکانات فیزیکی و 17 درصد منابع طبیعی، بیش از 79.6 درصد تولید ثروت جهانی را از آن خود کرده‌اند و این نکته خود بیانگر عمق فاجعه است.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز برخورداری از انباشت سرمایه انسانی و نیروی کار متخصص، برخورداری از منابع طبیعی غنی و منابع انرژی فسیلی و تجدیدپذیر، نسبت بالای جمعیت جوان در دوران سند چشم انداز و برخورداری از زیرساخت‌های فیزیکی و اقتصادی مناسب را از جمله نقاط قوت کشور ایران عنوان کرد و گفت: در مقابل این امتیازات، ساختار توزیع نابرابر و پتانسیل تورمی آن در اقتصاد ایران، فرار مغزها و سرمایه دسترسی محدود به حقوق مالکیت، تعامل ضعیف با اقتصاد جهانی، تخریب محیط زیست به واسطه فقر و تحدید، دسترسی به حقوق مالکیت و حضور سازمان‌های شبه‌دولتی در عرصه‌های اقتصادی از جمله مهم‌ترین نقاط ضعف می‌توان نام برد.

مروتی بر ایجاد اصلاحات ساختاری، فرآیندی و فرهنگی، تدوین چشم انداز مطلوب استراتژی با مشارکت همه اعضا، تغییر دیدگاه تولید علم و انجام پژوهش‌ها با هدف حل مسائل و عرضه محصولات جدید بر مبنای دانش، تغییر برنامه‌های آموزشی و تقویت قدرت ایده پردازی در دانشجویان، ترویج فرهنگ کارآفرینی و تجاری سازی، اصلاح ساختار سازمانی دانشگاه و ایجاد سازمان‌های تخصصی برای تجاری کردن تحقیقات دانشگاهی به عنوان پیشنهاداتی برای برون رفت از وضعیت موجود تأکید کرد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: 9 / 2 / 1391برچسب:,
ارسال توسط طهماسبی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 172
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 179
بازدید ماه : 305
بازدید کل : 24029
تعداد مطالب : 339
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1



Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

.

.

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 172
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 179
بازدید ماه : 305
بازدید کل : 24029
تعداد مطالب : 339
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->